neljapäev, 9. aprill 2020

10. Võrkude rikkusː vabast tarkvarast vaba kultuurini

Kümnenda nädala ülesandeks on lugeda läbi Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO ja kirjutada selle kohta arvustus. Mina lugesin teksti eestikeelse tõlkena (http://www.kakupesa.net/hacker/).

Esimese positiivse asjana pean välja tooma selle, et teksti oli lihtne lugeda ja ka sellest aru saada. Kogu HOWTO oli kirjutatud selliselt, et ka nö lihtinimene, kes ehk alles teeb esimesi samme IT-maailmas või pole sellega üldse seotud, saaks kirjutatust aru. Tekst haaras kaasa ja pani mõtted jooksma. See meeldis mulle väga. 

Ma polnud endale kunagi teadvustanud või uurinud, mis tähendab sõna häkker ja ma usun, et ka suurem osa inimestest arvab, et häkker on keegi paha inimene, kes muugib sinu arvutisse ja tahab seal näiteks pahavara levitada või andmeid varastada vms. Tegelikult see nii ei ole. Selliseid nö pahalasi kutsutakse hoopis kräkkeriteks, mis minu jaoks oli täiesti uus termin. Aga kes siis on häkker? Häkker on indiviid, kellel on suurepärased tehnilised oskused, kellele meeldib probleeme lahendada ning piire ületada.

Autor on välja toonud häkkerile iseloomulikud jooned, milledeks on ind probleeme lahendada, kuid teisalt mitte sama probleemi mitmekordne lahendamine, igavus on paha, vabadus on hea, suhtumine ei asenda kompetentsi.

Häkkeril on neli põhioskust:
1. Programmeerimisoskus - autor on kirjeldanud lühidalt, kuid arusaadavalt, milliste programmide õppimisest peaks häkkeriks püüdlev inimene alustama ja miks. Milliseid programmid on üksteisega sarnased, millised raskemad jne. See andis mulle hea ülevaate, kust võiksin ka mina oma programmeerimise õppimisega alustada. 
2. Unixi kasutama õppimine. Taaskord sain päris palju kasulikku informatsiooni, kust leida lisa teavet ning miks see on autori arvates oluline.
3. Veeb ja HTML. Kunagi väga ammu, umbes 10 aastat tagasi oli mu esimene ja viimane kokkupuude HTML-iga, kui gümnaasiumis pidime endale kodulehe tegema. Kui mälu mind ei peta, siis lõppkokkuvõttes polnud see midagi hullu, aga nagu ka autor mainib, siis enamik veebilehekülgi on sisutühjad ja mõttetud. Nõustun sellega.
4. Inglise keel. Ei vaja lisa kommentaare :)

Autori sõnul on hea häkker see, kes kirjutab avatud lähtekoodiga tarkvara ning avaldab kasulikku informatsiooni, aitab tarkvara testida ja siluda, hooldab infrastruktuuri. Selle, kas sa oled hea häkker või mitte, põhineb teiste, nö juba päris häkkerite tagasisidest. Nii et ükskõik kui hästi sa enda arust koodi kirjutad, ei ole sa häkker enne, kui sul on piisavalt kiitvaid arvustusi teiste häkkerite poolt. 

Eric S. Raymondi kirjutis aitas mul väga palju mõista, mida tegelikult häkkerluse ja keda häkkerite all mõistetakse. Ja häkkerid tegelikult ei pea olema vaid IT-valdkonna inimesed, kui järgida samasid punkte ja põhimõtteid, mis autor oli välja toonud, võid sa olla häkker mis tahes alal. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

13. Teistmoodi IT

13.nädala ülesnadeks on valida õppejõu teksti põhjal enda jaoks kõige uudsem tugilahendus ja seda kirjeldada. Tuleb tunnistada, et ega ma ...